Saturday, December 15, 2012

Nära på den värsta dagen i mitt liv

Morgonen började bra med lite jobb, efter det kom jag hem, åt ett snabbt och lätt morgonmål, hoppa snabbt i bilen och började köra mot köpcentret. 2 minuter efter att vi började köra började jag känna smärta i mellangärdet/magsäcken. När vi kom fram till köpcentret var det så pass sjukt att jag lade mig ner i bilen en stund för att se om det skulle lätta. Det blev bara värre så vi hamnade köra hem igen. När vi kom hem var jag yr, illamående, hade kokhett och grymma smärtor i övre magen och från njurarna neråt på ryggen. Jag kunde inte annat än gå och lägga mig, ta värkmedicin och hoppas på att det skulle gå över. 5 timmar senare började smärtan förändras till en molande och brännande känsla i samma område. Jag hade exakt samma problem för två veckor sedan men då gick det om på 3 timmar. Jag "visste"(hoppades) på att det skulle gå om så besökte ingen läkare. Nästa gången det kommer går jag raka vägen till en läkare. I den stunden kändes tanken av att åka bil till en läkare, köa bland med ljud, lukter och mänskor, förklara hur jag känner mig medan någon klämmer här och där och frågar en massa frågor på allt annat än svenska som det värsta möjliga. Jag kunde själv inte palpera någon smärta, den enda känslan var obehag vid mellangärdet. Det enda sambandet mellan nu och förra gången är frukten persimon. Allt annat har jag ätit mellan anfallen utan problem. Om någon har varit med om någonting liknande får ni gärna berätta. Smärtan ligger alltså mera på vänster än höger. Nu efter "anfallet" känner jag mig trött, hungrig, smärtan är mera som en svaghetskänsla på samma ställe som smärtan var förut och övre buken/övre delen av magmusklerna känns otroligt spänd.

Jag hittade en kvinna på nätet som beskriver exakt samma slags anfall. Nedan kan ni läsa vad hon skrivit. Läkarna tror på gallsten vilket också mina anhöriga gör men eftersom min smärta på framsidan är såpass mer på vänster sida har jag svårt att tro att det verkligen skulle vara det. Vad tror ni?

2 comments:

  1. Jag fick tidigare konstiga magsmärtor som va så paha att ja ofta låg på golvet o kallsvettades, typ i mitten av magen ovanför översta magmusklena men under bröstkorgen, typ solarplexus. började ofta med att det kändes som det skulle vara ryggont. men gick vidare till att vara klart magsmärtor. höll på i bara typ 15 minuter oftast, men kunde inte göra annat än ligga o tanken på att ens försöka slippa nånstans var omöjli. konstit nog så försvann det helt mitt i allt, helt borta. efterår var det förståss sjuk utmattning. fundera länge vad det var men besökte aldrig läkare. hitta ingen koppling till min diet heller.

    ReplyDelete
  2. Usch det låter ju förfärligt det där, ingen aning vad de kan vara... ganska sick om de faktist sku va persimonen som orsakar det hela! hoppas det inte händer igen!

    ReplyDelete