Saturday, December 3, 2011

Sömnen

Jag har alltid varit jätte intresserad och fascinerad av sömnen. Det händer så mycket med hormoner och vårt undermedvetna. Drömmar tycker jag också att är sjukt intressanta. Varför drömmer vi och hur kan vår fantasi arbeta så bra tillsammans med vårt undermedvetna? Betyder våra drömmer någonting? Jag har alltid tyckt om att tänka igenom mina drömmar på morgonen och på det sättet har jag tränat upp min hjärna att komma ihåg drömmarna väldigt detaljerat och visuellt. Här hittade jag en site som berättar om sömn, sova och sömnproblem på just den nivån som jag tycker om att läsa. Allt är väldigt bra förklarat men ändå inte för svårt. TRYCK HÄR och bli fascinerad.

"Fortgår sömnproblemen länge så leder det ofta till att intensifiera problem som trötthet, sämre prestationsförmåga, ökad stress och i värsta fall depression och utbrändhet som följd. Därtill kan en längre tids sömnproblem leda till övervikt."

"Flera hormoner påverkas under sömn: 
bl.a. tillväxthormoner och testesteron ökar, serotonin lika så, medan stresshormonernakortisol och adrenalin sänks. Halten glukagon är också högre på morgonen. Det kroppsegna sömnhormonet melatonin som gör dig sömning stimuleras av mörker och är som störst på natten, mellan kl 2-4."

Var tredje svensk/finsk sover för lite eller har sömnproblem. Är du en av dem?

No comments:

Post a Comment