Sunday, September 2, 2012

Mellanmålsproblem

Mitt dagliga problem är att hitta tiden till att äta rätt. Jag har hittat min frukost, kvarg, banan och kaffe som jag äter under första pausen på jobbet. Det är lätt, energirikt, hälsosamt och enkelt. Lunchen blir samma sak som jag åt till middag kvällen innan. Oftast vanlig husmanskost men då tiden är knapp kan det bli en färdig soppa eller makaroni/mos-köttlåda. Mitt största och dagliga problem är mellanmålet. Vad ska jag äta efter jobbet/före träningen? Det måste vara någonting snabbt, enkelt, mättande och framförallt gott. Hittills har det blivit köttpiroger med korv och ost eller karelska piroger med skinka och ost. Som ni alla vet är det här extremt ohälsosamt men både gott och enkelt. Nu har jag fått tillräckligt av detta och börjar söka nya alternativ. Jag gillar inte bröd så det blir alltid grönt före jag hunnit äta hälften. Det smakar inte med samma sak flera gånger per dag. Jag har inte tillräckligt med tid för att tillreda någonting som tar längre än 5 minuter. Nu ska jag försöka få rutin med någonting som jag tycker att är tråkigt och inte smakar gott. Jag har försökt vänja mig med tanken att äta det här som frukost men aldrig kommit så långt att jag verkligen skulle försöka äta det. Det är torrt och smaklöst och på morgonen vill jag ha någonting mera energirikt och gott. Jag har aldrig tänkt tanken att äta det här som mellanmål och jag tror verkligen att det här kan bli en hit. Gröt med bär och fruktsoppa. Första försöket kommer att ske i morgon. Har ni några tips på goda mellanmål som ni tror att jag skulle gilla, snälla dela med er!


4 comments:

  1. Frukt med naturell yoghurt, typ kiwi eller så. Sen kan man blanda i lite hälsosamma frön å liiite honung, de e supergott å snabbt! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter supergott men det enda problemet är att jag måst äta så sjukt mycket för att bli mätt på det :/

      Delete
  2. Lindas tips e supermumsigt, och andra alternativ är att laga smoothie på en massa gott och ta med, lite nötter, kokta ägg är lätt att ha med och kan ätas som sådana eller på en smörgås, keso/grynost är också jättegott att blanda med frukt och bär, tycker man om tonfisk e det också nice att ha med och äta direkt ur burken eller på smirglare, avokado på knäckebröd är schysst, osv. Gröt e också bra, men äter man bara det får man inget protein i sig och e snabbt hungrig igen. Men sätter du en klick keso på gröten (låter kanske konstigt men smakar riktigt bra) har du det fixat. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för tipsen, jag ska hälla i lite grynost i nästa grötportion och se hur det går :)

      Delete