Monday, February 6, 2012

Dagen

I morse plockade Basti, min bror upp mig från Ekenäs och körde mig till tåget i Karis. Det var det värsta föret någonsin. Jag såg absolut ingenting ut genom vindrutan och fick lita på att Basti såg lite mera. Väl framme i Karis rusade jag och köpte biljett och snabbt vidare till tåget. När jag kom fram till tåget hade de låst dörrarna så jag och en annan tjej gick utanför det stillastående tåget i åtminstone en minut före det körde iväg utan oss. prkl. Jag hamnade vänta 44 minuter på nästa tåg som sedan blev försenat med 20+ minuter. I Helsingfors tog jag metron till Hakaniemi där jag plockade upp två efterlängtade böcker från posten, allt gick supersmidigt. I Hakaniemi bestämde jag mig att hoppa på buss 75 eftersom den linjen brukar vara snabbast påvägen till skolan. Mellan Hakaniemi och Sörnäs är det bara uppförsbacke och månne inte bussen blir och slira vid första rödljus. För att göra saken värre glider bussen bakåt och träffar spårvagnen så att alla blir stillastående. Men som tur är det en tvåfilig väg. Jag hoppar av bussen i hopp om att kunna ta nästa buss. Men nej. Den har också fastnat så pass opassligt att ingen trafik slipper förbi. Båda filerna och spårvagnsspåret är blockat(klick). Så det blev att gå uppför hela backen med mina tung väskor och mina varma och sköna Uggs gjorde det extremt halt. I Sörnäs hoppade jag på 8ans spårvagn(en annan linje) och i slutändan försenade jag mig endast 55 minuter till timmen.

När jag kom hem från skolan lade jag mig ner på min utbeddade soffa under min värmefilt och läste lite i tidningen Topp Hälsa tills jag somnade och vaknade upp 5,5 timme senare. Wups. Nu ska jag gå igenom morgondagens seniorgymnastik. Jag ska dra yoga som avslappning för första gången i mitt liv. Kommer att bli intressant. Efter det ska jag träffa 'rektorn' för min linje och diskutera mitt slutarbete. Äntligen ska jag komma igång med det. Det kommer att handla om åldringar och vad vi skulle kunna göra för att hålla dem hemma längre. Eller någonting sånt. Det är ett samarbetsprojekt med ett universitet på Malta så arbetet kommer att skrivas på engelska. Passar bra eftersom jag vill flytta utomlands så fort jag blivit klar och utbudet till 'invandrare' oftast är lite knapert och det flesta jobben som erbjuds med 'sponsorship' är inom åldringsfysioterapi. Det näst tråkigaste ämne inom fysioterapi om ni frågar mig. Men klart värt det om det betyder att jag får bo i ett land där jag trivs.

Ekenäs -25°C 

No comments:

Post a Comment