Sunday, February 5, 2012

Ett nytt försök

Hej, som vissa av er vet så har det skett ganska stora förändringar i mitt liv så därför har bloggen blivit lite lidande. Jag for ju till Australien en månad över jul och nyår och när jag väl kom fram var jag så fysiskt och mentalt slut efter allt jobb och skola i nov-dec att jag bara lämnade allt. När jag fick tillbaka styrkan försökte jag ladda upp bilder men vårt internet var SÅ GRYMT dåligt att jag inte hade ork att sitta framför datorn i timmar. Det slutade med att jag hade en hel månads paus från facebook och allt annat och gu' vad skönt det var! Men nu är det dags att rycka igång igen.

Förrän jag kan fokusera på det positiva måste jag ventilera lite. Jag är så trött på skolan som jag aldrig har varit förr. Inte för att jag har någonting emot att studera utan för att hela skolan är sjukt oorganiserad. Pricken på i är ändå min engelska lärare. Före jag åkte iväg till Australien 2010 för att studera fysioterapi i ett år på Griffith University sade mina fys-lärare(inte engelska läraren MEN ÄNDÅ) att jag kommer att få engelska kursen automatiskt till godo eftersom jag studerar ett år inom mitt yrke på universitets engelska. När jag kom tillbaka mailade jag engelska läraren som svarade att jag inte kommer att få kursen till godo utan att jag måste komplettera med lite uppgifter men att hon inte var säker på vad och skulle fråga 'den som bestämmer' och återkomma snarast. En vecka senare fick jag ett mail där hon sade att 'den som bestämmer' är otroligt upptagen så hon har inte haft tid att fråga henne ännu men gör det asap. Ytterligare två veckor gick utan att jag hörde någonting och då mailade jag läraren och frågade om jag ska kontakta 'den som bestämmer' själv. Följande vecka kom det ett svar att hon glömde bort mig och att jag måste skriva en rapport om mina engelska kunskaper som ska bevisa allt som ingår i kursen och att jag måste boka in en tid med henne för att sitta o prata om fysioterapi på engelska. Irriterat gick jag med på det och nu i januari skrev jag att jag har skrivit klart rapporten och frågade om vi kunde träffas någon dag och få den muntliga delen undan så snabbt som möjligt. Det här är det jag fick som svar:

"Jag har nu haft lite mera tid att planera din AHOT ansökan = RPL = recognition of prior learning. Som jag skrev tidigare bör det framgå ur din rapport hur och var du lärt dig det som finns i kursfordringarna. Dessutom bör du lämna in några skriftliga dokument : din CV på engelska," a cover letter" samt en text  (1 A4) som behandlar fysioterapi, fysioterapeutens roll. I stället för att sitta och prata med mig så tänkte jag att det kunde vara ännu bättre om du kunde hålla ett muntligt föredrag på ca 10 minuter (med Power Point), publiken skulle utgöras av fysio 10-gruppen och mig. Temat för föredraget skulle vara något som är relaterat till ditt framtida yrke. Jag skulle videofilma din presentation. Jag bestämde mig för detta alternativ efter att ha diskuterat AHOT-principer med språklärare från andra finländska (samt Arcadas) yrkeshögskolor. Du kan lämna in dina texter så fort du fått dem färdiga. Föredraget kunde du hålla någon onsdag i denna period, vecka 9 passar inte."

"En sak glömde jag: Du bör också kunna visa att du kan de viktigaste kroppsdelarnas, musklernas, skelettets delars namn på engelska, både "technical terms" och "in layman terms". Detta kunde du kanske bäst påvisa genom ett kort skriftligt förhör samma dag som du håller ditt föredrag."

PÅ RIKTIGT! jävla kärring.

Så. Nu kan vi fokusera på det positiva. Jag kom tillbaka till Finland 22.1 och redan den 31.1-2.1 åkte jag med min bästa vän och hennes man till Stockholm på Gavin Degraw konsert. Den var sjuuuuukt bra! Alltså, vilken kille. Definitivt värd att se. Utöver konserten åt vi gott, shoppa lite, festa lite och frös nästan ihjäl. Ett grymt bra 'tisdag till torsdag' veckoslut.



1 comment:

  1. Men fy no satan så störande när de e sådär oorganiserat! Lite man sku få på nervena!!

    ReplyDelete