Monday, November 28, 2011

Första dagen på resan mot ett hälsosammare liv

Hej alla som kommit med i Blogilates gruppen. Vad kul att jag kunde motivera er, tillsammans ska vi klara oss igenom de här 15 veckorna. Hur har ni kommit igång? Jag drog just igenom alla tre klipp och HUH vad det började bränna i magen och yttre sidan av stjärten. HÄRLIGT! Brände det åt någon annan under träningen? Jag kommer i alla fall att känna av det här imorgon, förhoppningsvis gör ni också det.

Under träningen kom det upp några viktiga saker.

  • Svanka inte i ryggliggande och plankövningarna. 
  • Om övningen är för tung, håll 90 graders vinkel i armbågs- och/eller knäleden.
  • Ha alltid en ihopvikt handduk bredvid mattan ifall ni behöver extra mjukt under knäna, bäckenet och armbågarna.
  • Ta ingen panik om ni inte klarade av övningarna lika bra som Cassey, hon har hållit på med Pilates i många år och kunde knappast heller någonting i början. Det viktigaste är att öva på tekniken. Efter en tid börjar man göra rätt och då kommer framstegen att synas tydligt.
  • I första filmen där vi ligger på sidan och för benet i cirklar och fram, upp, bak... Om ni inte hålls raka på sidan och börjar svaja - böj det undre benet(endast så mycket att ni hålls stadigt).
  • Rulla inte på huvudet/nacken i cobra positionen, det känns inte naturligt. Vill ni stretcha nacken gör ni det efter träningen i en bekväm sittande position.
Är det någonting mera ni funderar över är det bara att fråga. Ni får också fråga och kommentera anonymt om det känns bättre så.

Den här veckan ska vi alltså fokusera på de tre filmerna som jag posta i förra inlägget. Vi gör dem flera gånger under den här veckan för att komma igång ordentligt. Under de kommande veckorna kan ni alltid gå tillbaka till det här klippen för extra stöd. Att sitta i soffan och se igenom klippen kan också hjälpa att förbättra tekniken. Jag ser igenom alla klipp före jag provar dem.

Berätta gärna hur det kändes. Om någonting kändes dåligt eller konstigt kan jag hjälpa till att förklara t.ex. någon övning eller hitta på en helt annan övning som man kan göra istället. Sitt inte hemma och fundera utan fråga direkt rakt på sak. Berätta också om ni tyckte att det kändes bra, så vet jag att vi är på rätt spår.

2 comments:

  1. Jag gjorde igenom alla tre videon just i den ordning de kom i ditt tidigare inlägg (jag borde ju också ha stretchat innan men det tänkte jag inte på). Hade förväntat mig att tiden skulle kännas lång eftersom jag vanligtvis hatar muskelövningar MEN då första videon led mot sitt slut trodde jag att det gått högst 10 min, det gick alltså snabbt och var kul. Jag tyckte det var effektivt fastän man inte har tekniken under kontroll ännu och jag tycker att det där med andningen blev lättare ju mer man gjorde.
    Tack för att du drog med mig,jätte bra och du e så duktig! xxx

    ReplyDelete
  2. Det är inte så viktigt att stretcha nu före eftersom hon börjar med en uppvärmande övning i början. Om du i fortsättningen vill stretcha före träningen rekommenderar jag dynamiska(pulserande) stretchningar eller en rask gång/länk utomhus. Långa tunga stretchningar på kalla muskler kan skada musklerna och göra dem uttödja("långsamma") när vi egentligen behöver dem skarpa.
    Det gör mig jätte glad att du tycker om övningarna, de är faktiskt roliga och effektiva. Vänta bara tills du ser NÄSTA VECKAS program! I'm so excited! :) xxx

    ReplyDelete