Sunday, November 27, 2011

Workout plan

Nu är grunden till mitt hemträningsprogram färdig! Allt man behöver är en matta, sköna kläder och lite utrymme. Passar perfekt för studeranden, mammor eller sådana som har ett fullspäckat liv. Först tänkte jag bygga upp programmet på samma sätt som Träningsprogrammet för Seniorer men jag kom fram till att det är ganska tråkigt. Så NU har jag hittat perfekta youtube-klipp som Cassey Ho(se hennes blogg här) har fixat gratis för sina läsare. De är helt supermotiverande och bra. Jag har nu satt ihop ett 15 veckors träningsprogram som både kommer att vara roligt och hjälpa oss komma i form. Nu ska allt stramas till och bli snyggt! Ni som nu säger, Varför ska man bry sig om hur man ser ut, jag är nöjd med min kropp och den jag är. Det är jätte bra inställning men faktum är att musklerna är det som håller våra kroppar "på plats". Vi tränar inte endast för att se bra ut utifrån utan också inifrån. Har man inte starka muskler som stöder upp skelettet så kommer man att bli och se ut som en potatissäck med sjukt i knä, rygg, höft och nacke. Och det vill väl ingen? Kom ihåg att det är aldrig för sent att börja träna men desto snabbare man kommer igång desto bättre kommer man att må genom livet. Det gäller att förebygga.

Nu kör vi igång. Varje vecka kommer att se likadan ut i grunden men efter en tid börjar jag ändra på övningarna för att hålla motivationen uppe.

Monday - Abs, Back, Glutes
Tuesday - Legs, Arms
Wednesday - Abs, Glutes
Thursday - FUNDAY
Friday - Legs, Arms
Saturday - Abs, Back, Glutes
Sunday - Stretch

Klippen är uppbyggda så att varje musklegrupp har en egen film vilket passar oss perfekt. Har man endast 15 minuter extra på morgonen så gör man endast ett klipp på morgonen och tar resten senare på dagen då man har tid. Det viktigaste är att allt blir gjort åtminstone en gång per dag. För de som är aktivare och mera vältränade kan det krävas att man tar igenom programmet två eller tre gånger per dag.

Varför jag har valt just 15 veckor är att det tar åtminstone tre månader att se en 'långvarig' förändring i den fysiska och mentala hälsan. Vill man få en bättre framtid, vad än det gäller, ska man ta det sakta men säkert. Det är därför alla snabba dieter och liknande bara är bullshit och rentav skadligt.

Den riktiga träningen kommer att börja nästa måndag 5.12 så jag hoppas ni är redo. Det betyder inte att den här veckan blir träningsfri utan nu börjar vi med några Beginners Classes så att vi blir bekanta med Cassey och får en bra teknik. Det är alltid ett plus om man kan träna framför en spegel, då ser man om det blir felställningar. Yes, då sätter vi igång!

Det här är de två Beginners Class klippen som vi kommer att jobba med den här veckan. Börja med den första som är 28 minuter lång och gör den måndag, onsdag och fredag. Åtminstone en gång per dag. Om det känns bra kan ni sätta till klipp två(Abs) samma dagar eller på mellan dagarna. På tisdag, torsdag och fredag går ni endera på en promenad i egen takt eller utföra det tredje klippet som är stretchning. Man får också göra båda. Se bara till att inte göra det allt för tungt, den här veckan är bara uppvärmning.

Före vi börjar ska alla ta foton framifrån, från sidan och bakifrån. Mät omkretsen i viloläge runt lår, höft, midja, bröst och biceps. Fundera inte allt för mycket på om ni mätt på rätt ställe. Det viktigaste är att ni mäter på samma ställe om 15 veckor. Till sist kan ni också skriva upp vikten men stirra inte blint på siffran eftersom muskler väger mera än fett. Nu är det bara att sätt klippen på fullscreen och skruva upp volymen.







Fråga gärna om det är något ni funderar på eller om ni inte förstår alla ord på engelska. Jag svarar på alla frågor och kom ihåg att inga frågor är dumma frågor. Berätta också om ni har blivit inspirerade att komma med i min 15 veckors träning.

2 comments:

  1. Oj, vad inspirerande! Jag har lust att haka på! :o) Vad betyder "glutes"...? / Magnolia

    ReplyDelete
  2. Vad kul! Det är bara att hänga med! Glutes betyder rumpa. Den här veckan kör vi uppvärmning och nästa vecka börjar vi ordentligt :)

    ReplyDelete