Sunday, November 20, 2011

Suunto Memory Belt och Firstbeat in action

Suunto Memory Belt ser ut och funkar som en vanlig pulsmätare, enda skillnaden är att den lagrar information som sedan förs över till datorn med hjälp av ett program som heter Firstbeat. Firstbeat analysen baserar sig på pulsvariationsmätning som återspeglar kroppens belastning och återhämtning. I mätningen kan man se arbetes, motionens och livsstilens inverkan på kroppen. Metoden baserar sig helt enkelt på en avancerad analys av pulsvariationen.

Firstbeat utvecklades först för toppidrottare men används numera även av vardagsmotionärer och professionella så som fysioterapeuter och personal trainers. Det är ett väldigt bra instrument att använda på klienter eftersom vi inte kan känna hur någon annans kropp reagerar på olika belastningar. Många(friska) säger till exempel att den knappt känner av belastningen och skulle orka hela dagen i samma takt när pulsen är närmare 200 och återhämtningen sker väldigt långsamt. Det som kanske är ännu vanligare är de som säger "nej nu orkar jag inte mera, nu dör jag snart om jag inte får sätta mig ner" och pulsen kan vara runt 130. Mediciner och sjukdomar kan förstås påverka pulsen men nu talar jag om friska mänskor. Så med hjälp av Firstbeat kan vi bättre kartlägga belastningar, stress och återhämtning och minska alla hot mot vår hälsa.

Som bäst har jag på mig ett Suunto Memory Belt. Jag kollar hur en tung 16 timmars arbetsdag påverkar min kropp och hur den reagerar dagen efter. En av de viktigaste sakerna jag kommer att jämföra är sömnen. Hur sömnen varierar beroende på om man haft en tung dag eller en vilodag.

Jag kommer att ha tillgång till bältet i ännu en till två månader så är ni nyfikna på en annan sorts mätning får ni gärna föreslå så kan jag testa och meddela resultaten. Om någon skulle vara intresserad av att bli testad och kolla er egen kropp så har jag möjlighet att testa några personer gratis före jul. Ni kan också kolla in firstbeat.net för mera information på finska eller engelska.

Resultaten från min pågående 48h testning kommer bara jag hinner gå igenom dem!

2 comments:

  1. Jag skulle gärna bli testad, om de sku råka passa någon helg i E-town!!

    ReplyDelete
  2. Det ska nog gå bra. Jag kan meddela nästa gång jag e påväg :) och tack för hjälpen med kommentarerna!

    ReplyDelete