Thursday, May 24, 2012

My first Crossfit sesh

Svett, blodsmak, ömma muskler och grym hosta. Vi körde sju hopp upp på en hög låda och sju armpressar, så många varv vi klarade av på sju minuter. Det värsta för mig var andningen, kändes som om musklerna skulle ha orkat så mycket mera bara andningen skulle ha hängt med. Jag är nog taggad att göra bättre ifrån mig och skulle gärna börja med Crossfit. Det enda som suger är att det är 35 minuters körväg till gymmet och nybörjarkursen kostar 120€, inkl. en månads medlemskap. Alla träningar på gymmet är ledda och kör igång längs med hela eftermiddagen-kvällen med en timmes mellanrum. Nybörjarkursen börjar på onsdag så tills dess har jag tid att fundera på saken. För att minska på träningsvärken tog jag en proteinshake, duschade musklerna med iskallt vatten och snart ska jag stretcha. Det brukar dämpa den värsta värken men jag känner redan nu hur vissa delar av musklerna värker. I morgon kommer det nog att gå trögt när vi ska flytta på patienter. Det som jag tycker är intressant är att värken absolut inte är symmetriskt. Man märker bra att det är mera funktionella rörelser och inte så kontrollerade rörelser som vi kör i Pump'en. Jag skulle nog kunna utveckla ett starkt love-hate relationship med Crossfit. Har ni mera frågor angående Crossfit så är det bara att fråga.

På jobbet fick jag igen lite mera ansvar och lärde mig även hur man skriver statistik enligt HUSs system. En ganska givande dag och än en gång var vädret fint.

Så ser en typisk mat-packning ut, kvarg och banan/bär till första pausen, maten och vindruvorna till lunch och äpplet till sista pausen. Före det här äter jag alltid en yoghurt och när jag slutar äter jag en till måltid(varierar enligt träningen). Före jag går och sova äter jag igen någonting smått.

Jag har alltid varit dålig på att dricka så nu går jag konstant omkring med den här i väskan. 0,5l ska drickas under arbetstiden och 0,5-1l efteråt. Det låter säkert jätte lite men det känns som en hel del.


Tack kusin Jocke för att du drog med mig på Crossfit!

2 comments:

  1. nå ede någo du tänkt börja med? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle jätte gärna börja men nu är inte rätt tidpunkt. Jag har helt enkelt inte tillräckligt mycket tid för att jobba, skriva slutarbete och köra till Lojo minst 3ggr i veckan. Tyvärr. Börjar möjligen till hösten.

      Delete